Na stargardzkich wiaduktach i w okolicy stacji kolejowej zaczyna powiewać nowoczesnością.
Remont wiaduktów i stacji kolejowej w Stargardzie wchodzi w końcową fazę. Efekty zaczynają robić wrażenie zarówno na mieszkańcach jak i przyjezdnych.
-Niedawno byłam pierwszy raz na stacji kolejowej, muszę przyznać świat! – mówi pani Sylwia, mieszkanka gminy Stargard. – W końcu się doczekaliśmy! Jak sobie przypomnę to dawne przejście na perony….
Mieszkańcy Stargardu od 2019 roku borykają się z korkami. Wtedy to zaczęło się naprzemienne zamykanie wiaduktów, wprowadzanie coraz to nowych organizacji ruchu. To była i jest nadal próba ich cierpliwości. Po latach utrudnień, korków i objazdów miasto zaczynie niedługo odzyskiwać dawny rytm, choć w zupełnie nowym wydaniu.
Przez ostatnie lata Stargard był niemal sparaliżowany, szczególnie w godzinach szczytu, gdy zamknięte wiadukty prowadziły do zatorów drogowych. Kierowcy narzekali, piesi kluczyli między tymczasowymi przejściami, spóźniała się komunikacja miejska.
Dziś jednak wielu z tych, którzy narzekali, nie kryje uznania. Modernizowane wiadukty zyskują nowoczesny wygląd, a nowe rozwiązania drogowe i chodniki znacząco poprawiają bezpieczeństwo i komfort podróżowania.
Perony zostały przebudowane, podniesione i wyposażone w windy oraz nowoczesne wiaty. Zainstalowano nowy system informacji pasażerskiej.
I choć jeszcze trwają ostatnie prace wykończeniowe, już teraz widać, że Stargard robi duży krok w stronę przyszłości.
Na wiadukcie przy ul. Bogusława IV zakończyły się roboty związane ze ścianami oporowymi, wykonaniem chodników i nawierzchni jezdni wraz z podbudową oraz przepięciem ciepłociągu. Z początkiem tygodnia otwarto pod tym wiaduktem przejazd (zobacz film).
Teraz nieprzejezdny jest wiadukt między ul. Wyszyńskiego i Szczecińską. Dostępne jest przejście chodnikiem od strony budynku dworca oraz Zintegrowanego Centrum Przesiadkowego. Do wykonania na tym wiadukcie pozostały roboty wykończeniowe i drogowe.
W czerwcu, jak informuje Bartosz Pietrzykowski, rzecznik PKP PLK, wykonawca planuje przeniesienie prac na wiadukt przy ul. Pierwszej Brygady/Konopnickiej, gdzie do realizacji pozostały prace związane z przepięciem ciepłociągu, roboty sanitarne i drogowe.
Gdy już ta mordęga mieszkańców się skończy, a wszystkie wiadukty staną dla nich otworem, Stargard będzie oczekiwał na modernizację dworca. Na to, by z zaniedbanego, pamiętającego czasy PRL-u budynku, zmienił się w nowoczesną przestrzeń przyjazną pasażerom.
PKP PLK:
Przebudowa wiaduktów w Stargardzie realizowana jest w ramach wartej ponad 4 mld zł modernizacji linii kolejowej Poznań – Szczecin, współfinansowanej z instrumentu Unii Europejskiej „Łącząc Europę” (CEF). Dzięki przebudowie wiaduktów zapewniony będzie płynny i bezpieczny ruch kolejowy, kierowcy zyskają szersze jezdnie, a dla pieszych i rowerzystów powstaną chodniki oraz ścieżki. Konstrukcja obiektu przy ul. Składowej została dostosowana do planowanej obwodnicy drogowej Stargardu. Pozwoli to na usprawnienie komunikacji w mieście i wyprowadzenie częściowo ruchu samochodów z centrum.
O inwestycji pisaliśmy m.in. tutaj